Nyhet · 2025-12-12

Goda utsikter för kvalitet och miljö

Kvalitet och miljö är centralt för SMHI, Sveriges expertmyndighet för väder, vatten och klimat. Här är engagemanget för standarder starkt – både för att stötta samhällets klimatanpassning och för att utveckla den egna verksamheten.

kvalitet miljo 750 350.png

Sommaren 2021 översvämmades Gävle. Två år senare inträffade ett stort jordskred i Åre. Och i september i år orsakade kraftiga skyfall omfattande skador i Västernorrland när vägar och järnvägsspår spolades bort.

Det är exempel på extremväder som blir allt vanligare i Sverige, och som SMHI har i uppdrag att varna samhälle och invånare för.

Ett av myndighetens viktiga verktyg för att möta klimatutmaningarna är standarder.

– Standarder ger stöd och struktur för vad olika aktörer behöver göra. Hela samhället påverkas ju av klimatförändringen, säger Åsa Sjöström, klimat-
anpassningsexpert på SMHI och medlem i SIS kommitté för miljöledning, TK 207, där hon deltar i arbetsgruppen för klimatanpassning.

– Det är också ett format som många företag och organisationer redan känner till. Därför är standarder en bra väg in till att börja arbeta med klimatanpassning, något som kan vara nytt för vissa aktörer, tillägger hon.

Engagemanget har lett till att SMHI deltog i utvecklingen av två internationella standarder för klimatanpassning, och sedan finansierade dem så att svenska aktörer kunde ladda ned dem kostnadsfritt under en period (ISO 14090 och ISO 14091).

– Att göra dem tillgängliga såg vi som ett bra sätt att stötta svenska aktörer i arbetet med att hantera det förändrade klimatet, både det vi ser redan i dag och det som väntar i framtiden.

När detta skrivs förbereder sig Åsa Sjöström för FN:s klimatmöte COP30 i Brasilien. Även där kommer frågan om klimatanpassning upp, och hon ser många kopplingar mellan arbetet i FN och inom ISO.

– På COP30 ska det bland annat tas beslut om indikatorer som ska visa ifall världens länder gör framsteg i klimatanpassningsarbetet. Det kan handla om att följa data för överdödlighet vid värmebölja. När de regelverken finns på plats måste vi också titta på dem inom ISO, så att standarderna anpassas efter dem.

Men SMHI:s engagemang i standarder och ledningssystem märks inte bara internationellt utan också på hemmaplan.

SMHI är certifierat enligt ISO 9001 och ISO 14001. Och standarderna för kvalitetsledning och miljöledning är sedan länge inarbetade i organisationen, berättar verksamhetssamordnaren Ida Dahlström, en mångårig meteorolog som sedan ett par år ansvarar för myndighetens ledningssystem. 

Hennes fokus under hösten är att förbättra myndighetens process för avvikelser och att planering och uppföljning blir ännu tydligare för både medarbetare och chefer.

– Standarderna är inte något vi plockar fram vid behov, de finns där hela tiden, säger hon. Det handlar mer om ett arbetssätt än om dokument och rutiner. Mottot är att det ska vara ’lätt att göra rätt’. Ett väl fungerande ledningssystem bidrar till tydliga arbetsuppgifter, ansvarstagande och bra leveranser.

SMHI strävar efter att ledningssystemet ska vara mer än bara ett verktyg – det ska också främja delaktighet och väcka engagemang. 

– Det ligger i vår kultur att känna stolthet över yrket, särskilt när man ser hur arbetet bidrar till samhällsnytta, säger Ida Dahlström.

– Ett öppet samtalsklimat är avgörande för att skapa engagemang. När vi delar våra erfarenheter, pratar om vad som fungerar och vad som kan bli bättre, får vi en gemensam bild av hur vi kan utveckla våra processer. När man känner att man kan påverka, väcks också engagemanget.

SMHI och standarder – fyra exempel

1. Deltar i svensk standardutveckling i TK 207 Miljöledning. 

2. Engagerar sig i internationell standardutveckling i ISO/CD 14094 Adaptation to climate change.

3. Certifierat enligt ISO 9001 (kvalitetsledning) och ISO 14001 (miljöledning).

4. Finansierade under en period två klimatanpassningsstandarder så att svenska aktörer kunde ladda ned dem kostnadsfritt (ISO 14090 och ISO 14091)

 


SMHI i korthet

  • Expertmyndighet inom meteorologi, hydrologi, oceanografi och klimat. Levererar prognoser, varningar och beslutsunderlag till samhälle, företag och allmänhet. Har omfattande forskning och utveckling.
  • Har runt 600 anställda med kontor i Norrköping, Uppsala och Göteborg.
  • Bedriver även affärsverksamhet inom väder-, vatten- och klimattjänster. De största kundområdena finns inom energi, transport och sjöfart, jord- och skogsbruk, bygg och infrastruktur samt försäkring och finans.

Utbildningar inom miljö- och kvalitetsledning

Ett bra kvalitetsledningssystem är en investering som organisationen inte har råd att avstå ifrån. Vi erbjuder utbildningar på flera nivåer. 

Boka utbildning >


Miljön är idag en viktigare fråga än någonsin. Vi erbjuder flera utbildningar på olika nivåer för att ert företag ska öka effektiviteten med ett väl fungerande miljöledningssystem.

Boka utbildning >